Vand i kroppen kaldes ofte også ødemer, og er kort fortalt en tilstand, hvor du har problemer med væskeophobninger i kroppen. Det er en meget almindelig tilstand, som desværre er utroligt hæmmende. Og selvom vand i kroppen i mange tilfælde er helt ufarligt, kan det alligevel føre til irriterende symptomer som hævede ben og fødder, urolige ben og generelt nedsat livskvalitet.

Det er et voldsomt irriterende problem, men heldigvis kan et naturligt vanddrivende middel som Water Away bidrage til at afhjælpe problemet. Derudover er det ligeledes vigtigt, at du udfører venepumpeøvelser og drikker rigeligt med vand.

Men hvorfor får man overhovedet vand i kroppen, og er der andet, som du kan gøre ved problemet, så du igen kan leve leve et meningsfuldt liv uden hverken hævede ben eller fødder? Netop det giver jeg det fulde overblik over i denne artikel.

vand i fødderne

Hvorfor får jeg væske i kroppen?

Væske/vand i kroppen er i mange tilfælde et helt ufarligt symptom på ubalancer i kroppen. Men selvom det er ufarligt, betyder det ikke, at tilstanden ikke er irriterende eller hæmmende

Kort fortalt får du vand i kroppen på grund af en ubalance i de af kroppens systemer, der kontrollerer væskefordelingen i kroppen. Der er mange årsager til denne ubalance, og årsagen til ødemer, altså vand i kroppen, er derfor meget individuel.

Men nogle af de mest almindelige årsager, til at du får væske i kroppen, er:

  • Varmt vejr: Vand udvider sig bekendt, når det er varmt, og høje temperaturer kan føre til ødemer.
  • Menstruation: Kvinder kan opleve problemer med vand i kroppen under menstruation på grund af hormonelle forandringer.
  • Alderdom: Kroppens organer vil med alderen begynde at fungere dårligere, hvilket kan føre til vand i kroppen. Det er især en nedsat funktion af nyrer, lever og hjertet, der kan føre til problemer med hævede ben og fødder.
  • Graviditet: En graviditet vil føre til en ændring i kroppens hormonbalance, så der er øget risiko for, at væske begynder at ophobes i dine fedtdepoter.
  • Stillesiddende hverdag: Hvis du sidder ned for lang tid, kan det også føre til ødemer. Det er uanset, om du sidder lang tid under en langdistanceflyvning eller foran computeren på arbejdet hele dagen.
  • Hvis du står op for lang tid: Vand i ben og fødder er ofte noget, som mange oplever problemer med, hvis de står op for lang tid (enten i forbindelse med arbejde eller ved koncert eller lignende).
  • Livsstil: Hvis du ryger, spiser usundt, drikker alkohol eller er stresset kan det også føre til en øget risiko for vand i kroppen og ødemer, da det skaber en ubalance i kroppen.

Vand i kroppen (ødemer) viser sig ofte ved hævede ben, ankler og fødder.

Vand i kroppen og vægtøgning: Gravide er mest udsatte

Som nævnt ovenfor er der mange mulige årsager til, at du får vand i kroppen, men det er primært gravide kvinder og ældre både mænd og kvinder, der er mest udsatte.

Og det er der faktisk en rigtig god (og logisk!) forklaring på.

Hos ældre skyldes det ofte, at blodcirkulationen i benene er blevet forværret, og derfor er tilbageløbet af blodet fra benene svækket. Alternativt kan det være et symptom på hjerte, lever eller nyreproblemer.

Hos gravide kvinder er årsagen en helt anden, nemlig stigende hormonniveauer under graviditeten og øget væskeudtrængning gennem væggen i blodårerne. Netop vand i kroppen er en af de mest almindelige gener under en graviditet, og man vurderer, at op mod 80% af alle gravide kvinder oplever det.

Hvordan slipper jeg af med vand i kroppen?

Men uanset om du har vand i kroppen på grund af alderdom, dårlig blodcirkulation, graviditet eller varmen, er der heldigvis hjælp at hente, du skal blot følge disse 8 effektive råd:

  • Drik mere vand end normalt – Det kan lyde mærkeligt, især når man har problemer med for meget vand i kroppen, men det er faktisk effektivt: Jo mere du tisser, desto mere væske udrenser du fra kroppen.
  • Brug et vanddrivende middel – Køb et vanddrivende middel som Water Away hos ShytoBuy. Det er et naturligt vanddrivende kosttilskud, der effektivt bidrager til at udrense kroppen for overskydende vand, hvilket især er ideelt, hvis du har problemer med hævede ankler, ben og fødder.
  • Motion – Det er altid godt at dyrke motion, også i dette tilfælde. Så sørg for minimum et par gange om ugen at få pulsen op under motion, det kan hjælpe med at forebygge vand i kroppen.

Venepumpeøvelser

Venepumpeøvelser er effektivt til at komme problemet med vand i kroppen til livs, da de stimulerer blodets tilbageløb til hjertet, hvilket er ideelt, når man har problemer med vand i kroppen.

Så find yogamåtten frem og udfør de tre nedenstående øvelser (helst dagligt):

  • Øvelse 1: Bækkenløft med ryst:
  1. Læg dig på ryggen med fodsålerne solidt placeret i gulvet
  2. Løft numsen op og ned ca. 5 gange – enten med hænderne i gulvet eller placeret på lysken
  3. Løft numsen op og ned og ryst den lidt, mens den er hævet over måtten
  4. Gentag øvelsen et par gange eller indtil du bliver træt

øvelser til at fjerne vand i kroppen

  • Øvelse 2: Benudstræk/bøjning
  1. Læg dig på ryggen med bøjede ben
  2. Løft det ene ben op mod brystet med udstrakt fod
  3. Stræk og bøj benet frem og tilbage, mens den anden fod bliver i gulvet
  4. Gentag øvelsen 5-10 gange
  5. Skift ben og gentag 5-10 gange
  • Øvelse 3: Knæstræk/bøjning
  1. Læg dig på ryggen med bøjede ben
  2. Løft det ene ben op mod brystet med udstrakt fod
  3. Grib fat om knæhasen med begge hænder
  4. Stræk og bøj knæleddet, så foden peger op mod loftet
  5. Gentag øvelsen ca. 10 gange
  6. Skift nu ben og gentag ca. 10 gange
  • Kost – En sund og varieret kost er ikke kun sundt for kroppen, men kan også hjælpe med at forebygge overskydende væske. Hold igen med hurtige kulhydrater som sukker, lyst brød, kage og sodavand, der har en kedelig tendens til at være syredannende, hvilket gør, at kroppen holder på væsken. Hvilket ikke er ideelt, hvis man har problemer med vand i kroppen.
  • B-vitamin – modvirker væskeophobning – I forlængelse af en sund og varieret kost med de rette næringsstoffer er det også vigtigt at indtage nok B-vitaminer hver dag, enten via kosten eller ved at tage et decideret B-vitamin-tilskud, da det reducerer ophobning af vand i kroppen.
  • Hold igen med saltet – Salt binder væske i kroppen, hvilket er positivt, hvis du drikker meget vand, temperaturen er høj eller du sveder meget. Men hvis du sidder meget ned i løbet af hverdagen, skal du reducere dit indtag af salt, ellers kan det forværre problemet med overskydende vand i kroppen.
  • Kompression – Et godt supplement til venepumpeøvelser og Water Away er at bruge kompressionsprodukter. Her kompressionsstrømper især nyttige, da de hjælper venepumperne med at presse væsken op mod hjertet, og på den måde kan du undgå hævede ben, ankler og fødder.

 Er du i tvivl? Kontakt din læge

Selvom ødemer og vand i kroppen ofte er helt ufarligt, er det alligevel en rigtig god idé at opsøge egen læge for at få det hele undersøgt nærmere. For overskydende væske i kroppen er ikke blot hæmmende, smertefuldt og irriterende, det kan også være et af de første symptomer på et større underliggende problem, der kræver behandling.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.